Emocionální stupnice
Z knihy “Požádej a bude ti dáno” (Ask and it is given)
1. Radost/Vděčnost/Pocit síly/Svoboda/Láska
2. Vášeň
3. Entuziasmus/Nadšení/Dychtivost/Štěstí
4. Pozitivní očekávání/Přesvědčení
5. Optimismus
6. Naděje
7. Spokojenost
8. Nuda
9. Pesimismus
10. Frustrace/Rozčílení/Netrpělivost
11. Přemožení
12. Zklamání
13. Pochyby
14. Starosti
15. Obviňování
16. Odrazení
17. Zlost
18. Odplata
19. Nenávist/Zuřivost
20. Žárlivost
21. Nejistota/ Pocit viny /Méněcennost
22. Strach/Smutek/Deprese/Zoufalství/Bezmoc
Z knihy “Požádej a bude ti dáno” (Ask and it is given)
K čemu slouží? Nejprve bychom si na stupnici měli najít náš současný výchozí stav - emoce, které zrovna cítíme a po té se snažit dosáhnout emoce blízko nad ní. Je těžké udělat skok z deprese ke štěstí najednou. Ale přejít z deprese k odplatě, k pochybám, k frustraci, nudě, spokojenosti, naději a dále je už snažší. Důležité je udržet směr a vyhnout se přešlapování mezi dvěmi-třemi stavy, třeba žárlivost->nenávist->odplata->žárlivost...
Je to ale individuální, nicméně jako vodítko tato stupnice poslouží dobře.
Podobenství o bramborách a hněvu
ák se obrátil na svého učitele:
Jsi tak moudrý. Vždycky máš dobrou náladu, nikdy se nezlobíš. Pomoz mi, abych byl taky takový.
Učitel souhlasil. Uložil žákovi, aby si přinesl bramboru a průhledný pytel.
Když se na někoho rozzlobíš a budeš cítit hněv, řekl učitel, vezmi bramboru. Napiš na ni jméno člověka, se kterým ses nepohodl, a hoď bramboru do pytle.
– A to je všechno? – ptal se žák udiveně.
– Ne, odpověděl učitel. Musíš ten pytel neustále nosit s sebou. A pokaždé, když se na někoho rozzlobíš, musíš za něj do pytle přidat bramboru.
Žák poslechl. Uběhl nějaký čas. Pytel se zaplnil bramborami a byl už dost těžký. Bylo velmi nepohodlné nosit ho všude s sebou. Navíc ta brambora, kterou do něj dal hned na samém počátku, se začala kazit. Pokryla se odporným slizem. Jiné brambory klíčily a jiné hnily a vydávaly pronikavý zápach.
Žák šel za učitelem a řekl:
– Už to nemůžu s sebou tahat. Za prvé je pytel moc těžký a za druhé se brambory zkazily. Navrhni mi něco jiného.
Ale učitel mu odpověděl:
– Vždyť to samé se děje s tebou samotným. Jenom sis toho hned nevšiml. Skutky se mění ve zvyky a zvyky v charakter, který přináší nevábné nectnosti. Poskytl jsem ti možnost nezaujatě celý ten proces pozorovat. Pokaždé, když se ti bude zdát, že bys měl být dotčený, nebo když naopak sám někoho pohněváš, zamysli se, jestli máš takovou tíhu zapotřebí.
http://www.pronaladu.cz/podobenstvi-o-bramborech-a-hnevu/
Vědci z Univerzity Aalto v Helsinkách nedávno velice názorně demonstrovali, jak pociťujeme emoce uvnitř organismu a jak tyto emoce ovládají naše tělo. Emoce upravují náš psychický i fyzický stav reakcemi na signály z okolí. Fyzické (tělesné) stavy jsou neoddělitelnou součástí emocionálních změn. Například deprese může být vnímána jako bolest v hrudníku a zamilovanost může vyvolat velice příjemné, uspokojující pocity. - See more at: http://www.biorezonance.info/cz_ved_mapa_emoci.php#sthash.CQuiygeO.dpuf
Vědci z Univerzity Aalto v Helsinkách nedávno velice názorně demonstrovali, jak pociťujeme emoce uvnitř organismu a jak tyto emoce ovládají naše tělo. Emoce upravují náš psychický i fyzický stav reakcemi na signály z okolí. Fyzické (tělesné) stavy jsou neoddělitelnou součástí emocionálních změn. Například deprese může být vnímána jako bolest v hrudníku a zamilovanost může vyvolat velice příjemné, uspokojující pocity.
- See more at: http://www.biorezonance.info/cz_ved_mapa_emoci.php#sthash.CQuiygeO.dpuf
Vědci z Univerzity Aalto v Helsinkách nedávno velice názorně demonstrovali, jak pociťujeme emoce uvnitř organismu a jak tyto emoce ovládají naše tělo. Emoce upravují náš psychický i fyzický stav reakcemi na signály z okolí. Fyzické (tělesné) stavy jsou neoddělitelnou součástí emocionálních změn. Například deprese může být vnímána jako bolest v hrudníku a zamilovanost může vyvolat velice příjemné, uspokojující pocity.
- See more at: http://www.biorezonance.info/cz_ved_mapa_emoci.php#sthash.CQuiygeO.dpuf